opdracht
Bewonersorganisatie Natuurlijk Spangen
lokatie
Marconiplein, Rotterdam
status
Definitief Ontwerp
team
Iris de Kievith, ism Superuse Karola van Rooyen en Sanne Verhoeve, grafisch ontwerp Studio Ruys
jaar
2016

Entree Spoordijk

Verbinding

Sinds de Spoordijk buiten gebruik is geraakt als spoorwegtracé heeft de natuur vrij zijn gang kunnen gaan en ontwikkelt de Spoordijk zich tot een bijzonder en natuurlijk wandelpad. Waar vroeger fruit werd vervoerd van de haven naar het achterland is inmiddels een geliefd pad ontstaan voor wildplukkers van bramen en allerhande kruiden.

Bewonersorganisatie Natuurlijk Spangen heeft het initiatief opgevat dit avontuurlijk en weelderig gebied een ‘entree’ te geven. Als uitnodiging om ervan te genieten, en als aanzet tot verbinding met andere groene paden door de stad.

Het tracé van de Spoordijk begint aan het Marconiplein en loopt door tot aan de Van Nelle Fabriek. De dijk rijgt als een parelsnoer verschillende (re)creatieve en groene plekken aan elkaar en maakt zelfs deel uit van het provinciale wandelroutenetwerk. Sommige stukken van deze wandelroutes zijn nu nog onzichtbaar, moeilijk te bereiken of worden niet herkend als wandelroute, waardoor het nog niet als doorgaande route wordt ervaren. Een volgende stap is dan ook het aanleggen van fysieke verbindingen via passende oversteekpaden of wandelbruggen.

 

Entree

Het Marconiplein is een groot, onoverzichtelijk en druk verkeersplein. De markering van de entree, de naamsaanduiding op hoge poten, wordt dan ook zo hoog dat deze op afstand en vanuit alle richtingen goed zichtbaar is. Aan het einde van het wandelpad, aan de kant van de Van Nelle Fabriek zal een vergelijkbare markering komen.

 

Begeleiding

Om het pad richting te geven en wandelaars uit te nodigen om de route te vervolgen wordt het eerste gedeelte verhard met houten delen, als vertaling van bielzen van de oude spoorlijn.

De belettering bovenop de hoge rails en signage langs de route op de lage rails en in de bank is ontworpen in samenwerking met Theo Ruys van Studio Ruys.

 

Hergebruik

Voor de realisatie van het ontwerp dat is gemaakt samen met Superuse worden materialen hergebruikt die passen bij het vroegere gebruik van de Spoordijk.

De naamsaanduiding van de Spoordijk wordt gedragen door zes meter hoge spoorrails die een meter in de grond steken.

Voor de lage paaltjes langs de route worden eveneens rails in de grond gezet. De constructie van de bank en de leuning van de trap worden na verdere uitwerking eveneens met rails uitgevoerd.

Voor de bevestiging van de rails op de fundering worden kikkers (her)gebruikt, precies waar ze voor bedoeld zijn.

Gebruikte spoorbielzen zijn in Nederland doorgaans behandeld met creosoot. Dit is een schadelijke stof voor mens en milieu en daarom niet geschikt om te gebruiken voor een wandelpad in de natuur. Er is een alternatief gevonden met dezelfde uitstraling en kwaliteit. Dit zijn hardhouten (basralocus) delen afkomstig van meerpalen uit de Rotterdamse havens. Deze meerpalen worden zodra ze niet meer voldoen uit het water gehaald, schoongezaagd en opnieuw gebruikt. Bij het schoonzagen komen restplanken vrij met verschillende diktes. Op een laag zand hebben deze delen een levensduur van minimaal 15 jaar.